
Chladící soustava truck II:
Stará nevyměněná chladící směs působí nepříznivě na všechny vnitřní části motoru. Výměnou zabráníme značným škodám a tyto finanční prostředky pak můžeme investovat do docela příjemnějších záležitostí než je třeba výměna vložek válců motoru.
Jeden příklad z praxe kdy došlo k proděravění vložky válce právě v závislosti se starou chladící kapalinou, pak dochází společně s působením statické elektřiny prakticky k vyjiskřování některých kovových částí motoru.
U motoru LIAZ M 640 docházelo při startu vždy po delší odstávce k narážení pístu na překážku, ale vždy došlo k nastartování motoru. Po delší době až když motor narazil opravdu natvrdo se zjistilo který je to válec. Horší bylo že po demontáži hlavy nebyly na vložce válce známky po nějakém průsaku chladící kapaliny, nebyli ani na hlavě ani na těsnění pod hlavou. Prostě dilema zda rozbourat spodek motoru či vyměnit pouze těsnění pod hlavou a doufat ze se problémy s nestarty nebudou opakovat. Nutno podotknout že motor byl po generální opravě asi pátý rok, tudíž jsem nepředpokládal nějaký větší problém. Minulosti jsem už podobný problém řešil a tak jsme se rozhodli s kolegou vložku sporného válce vymontovat a tady je výsledek.
Vložka je děravá v místě kdy je píst v dolní úvrati a píst ji ještě překrývá, tudíž sáknutí kapaliny bylo opravdu pozvolné, navíc kapalina neunikala ani pod píst do prostoru olejové vany, když byl tento v jiné poloze. Na první pohled se zdá že ty bubliny jsou z výroby a že výrobce tuto vadu přehlédl. V generálce by ale žádný mechanik takto vadný válec nenamontoval. Rozhodli jsme ale vyměnit kompletní sadu vložek válců na tomto motoru a zjistili jsme že tímto způsobem byly poškozeny ještě další tři válce a přibližně ve stejném místě i když ne skrze.
Agresivita staré chladící kapaliny je opravdu značná a nevybírá si žádný kovový materiál prostě požírá všechny stejně.