ECAS
Elektronicky řízená výška vozidla (Electronically Controlled Air Suspension).
Poskytuje konstantní výšku podvozku nezávisle na zatížení, hlídá stabilitu a naklánění. Zvyšuje jízdní komfort a snižuje spotřebu. Kontroluje a monitoruje elektro-pneumatický systém. Jednotka ECAS určuje a nastavuje vhodné odpružení. V případě náhlého úhybného manévru a nebezpečí převrácení vozidla, změní jednotka charakteristiku odpružení na tvrdší. Po dokončení manévru a návratu do stabilní stopy jednotka opět přepne odpružení zpět na měkkou. Při výpadku systému je z bezpečnostních důvodů automaticky nastavena tvrdá charakteristika odpružení.
Jeho možností je nastavit a uložit do paměti určité řidičem nastavené výšky podvozku a znova je vyvolat. Toho se využívá zvláště při nakládání a vykládání nákladu u opakujících se nakládacích a vykládacích míst.Velkou výhodou pneumatického podvozku je, jak už je výše zmíněno stálá výška podvozku nezávisle na zatížení. Nedochází tedy jako u listových per, vinutých pružin či torzních tyčí k únavě těchto celků a tím změně polohy korby podvozku. Elektropneumatické rozdělovací jednotky při zatěžování vozidla postupně tlakují pružící měchy na základě změny polohy snímače hladiny podvozku.
Takhle na obrázku nakládka vozidla na měchách vypadá docela jednoduše, skutečnost je ale jiná. Vjede–li z pevné rampy vysokozdvižný vozík (o celkové váze 3,5 tuny) na korbu prázdného vozu , zákonitě ostane vyset na svém podvozku do doby než řídící jednotka dotlakuje měchy a dorovná podvozek. Tento problém se do jisté míry vyřešil specielními pohyblivými nájezdy na rampách, které kopírují pohyb korby podvozku a vysokozdvih za jisté opatrnosti přejede na korbu vozidla. Samotný pohyb pak po korbě vozidla je problematický z důvodu přenosu váhy z jedné strany na druhou, kdy zručný „ještěrkář“ dokáže rozpohybovat vozidlo jak kdyby na korbě řádilo pět statných dobytčat. Nejvíce trpí samotná podlaha, kdy praskají příčníky a i podélníky podlahy. Samotnému podvozku se ani nic nestane. No a svářejte si dva roky z oxidovaný pozinkovaný plech, to máte kuličky rozžhaveného kovu až v… !
Nakládka na podvozek s pneumatickým pérováním by měl probíhat při vypuštění vzduchu z měchů kdy korba sedí na dorazech.
.
Na vozidlech kde na přední nápravě je pružení listovými pery a zadek je na měchách, dochází časem k únavě těchto per a tím ke změně sklonu podvozku.Vyměníte-li pak pero za nová a ještě s jiným počtem listů, nebo změníte-li profil pneumatiky na přední nápravě, musíte pak nastavit novou hladinu podvozku (pokud vám nevadí že korba je z kopce nebo do kopce). Toto musíte pak ale provést sériovou diagnostikou.
Značková diagnostika vám spustí podvozek do nejnižší polohy, kterou si zapamatuje.Pak zvedne podvozek do nejhornější polohy, kterou si uloží do paměti. Pak vám řekne vložte doraz mezi nápravu a doraz podvozku o rozměru příslušném k danému tipu vozu a spustí na tyto dorazy korbu nástavby. Tyto tři hodnoty si uloží do paměti a je hotovo.
S neznačkovou diagnostikou je to téměř stejné, až na to že určitě nebudete vědět jak vysoký doraz vložit mezi nápravu a rám podvozku, ono je to v celku jedno protože měníte hladinu z nějakého důvodu (jiná pera, jiný profil pneu), Takže musíte více či méně experimentovat a vkládat podložky třebas na dvakrát nebo na třikrát než dosáhnete roviny podvozku. Doporučuji hledat tento rozměr dorazu pomoci ovladače z kabiny vozu, kdy spouštíte podvozek na dorazy. Až budete vědět tento potřebný rozměr, pak teprve to provést diagnostikou už dá se říci na čisto.
Celý systém řízení podvozku je v celku bez údržbový. Dodržíte-li pokyny základní údržby neměli by jste mít problém (pravidelná výměna vysoušeče). Časem se opotřebují kloubky táhel snímačů hladiny podvozku, a mám zkušenost že odcházejí snímače tlaku hladiny podvozku. Ne z důvodu vnitřní závady ale pro venkovní korozi. Jejich hliníkové těleso prostě zkoroduje až začne z tohoto dílu unikat vzduch a musí se vyměnit. Jejich umístění za blatníky kol na měchách náprav nedovoluje udržovat dostatečnou celoroční čistotu. Obaleni blátem a škvárou vydrží tak maximálně pět let. Pozoruji že to výrobce řeší zvýšeným nátrubkem pod snímačem a záměnou těsnění mezi snímačem a nátrubkem tělesa měchu („O“ kroužek za hliníkové těsnění). To hliníkové těsnění může vytvářet i galvanický článek a podporovat značně i korozi.