MOTOROVÉ OLEJE
Klasifikace a specifikace motorových olejů
Viskozitní charakteristika
Viskozita je důležitou hodnotou charakterizující motorový olej. Není to hodnota konstantní, neboť se mění v závislosti na teplotě. V provozu motoru se výrazně mění teplota a pro zajištění co nejlepší funkce motoru je výhodné, aby se viskozita měnila co nejméně. Závislost viskozity na teplotě je vyjádřena viskozitním indexem a v praxi popisována viskozitní charakteristikou dle normy SAE, kde hodnota s označením W charakterizuje vlastnosti oleje za nízkých teplot a hodnoty bez označení garantují vlastnosti oleje za vysokých teplot. Zařazení do viskozitní třídy není parametr, který by jednoznačně stanovil užitné vlastnosti motorového oleje. Dva oleje se stejným zařazením do viskozitní třídy mohou mít výrazně rozdílné užitné vlastnosti.
Viskozitní klasifikace motorových olejů SAE J 300
Viskozitní třída SAE |
Dynamická viskozita mPa.s v CCS při teplotě °C max. |
Mezní čerpatelnost viskozita mPa.s,°C |
Kinematická viskozita při 100°C (mm2/s) |
Dynamická viskozita při 150°C (mPa.s) |
|
min |
max |
||||
6 200 při -35 |
60 000 při -40 |
3,8 |
|
|
|
6 600 při -30 |
60 000 při -35 |
3,8 |
|
|
|
7 000 při -25 |
60 000 při -30 |
4,1 |
|
|
|
7 000 při -20 |
60 000 při - 25 |
5,6 |
|
|
|
9 500 při -15 |
60 000 při - 20 |
5,6 |
|
|
|
13 000 při -10 |
60 000 při - 15 |
9,3 |
|
|
|
20 |
|
|
5,6 |
9,3 |
2,6 |
|
|
9,3 |
12,5 |
2,9 |
|
|
|
12,5 |
16,3 |
2,9 a) |
|
|
|
12,5 |
16,3 |
3,7 b) |
|
|
|
16,3 |
21,9 |
3,7 |
|
|
|
21,9 |
26,1 |
3,7 |
a) pro třídy SAE 0W, 5W a 10W
b) pro třídy SAE 15W, 20W, 25W a 40
Výkonová úroveň
Výkonovou úroveň motorového oleje charakterizují výkonové mezinárodní klasifikace a specifikace. Tyto klasifikace a specifikace potom charakterizují vhodnost oleje pro konkrétní typ motoru s konkrétním výměnným intervalem.
Evropa
CCMC (Comité des Constructeurs d´Automobiles du Marché Commun, 1979-1990)
ACEA (Association des Constructeurs Européens d´Automobiles, 1990-dodnes).
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1980
Benzínové motory
G1 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory s normálním zatížením, odpovídá zhruba klasifikaci API SE |
G2 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF |
G3 |
- |
specifikace platná od roku 1980, lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1980, odpovídá zhruba klasifikaci API SF s mírně vyššími požadavky |
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD1 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované a nepřeplňované naftové motory osobních automobilů |
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D1 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s normálním zatížením vyráběné v 60. a 70. letech |
D2 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s vyšším zatížením vyráběné po roce 1970 |
D3 |
- |
specifikace platná od roku 1980, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů CCMC 1990
Tyto specifikace po rozpadu CCMC převzala nová organizace ACEA až do vypsání vlastních do roku 1996.
Benzínové motory
G4 |
- |
specifikace platná od roku 1990, multigrádní motorové oleje pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG |
G5 |
- |
specifikace platná od roku 1990, multigrádní lehkoběžné motorové oleje viskozitních tříd 5W-x, 10W-x pro benzínové motory vyráběné po roce 1989, odpovídá zhruba klasifikaci API SG s mírně vyššími požadavky |
Naftové (vznětové) motory pro osobní automobily
PD2 |
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory osobních automobilů vyráběné po roce 1990 |
Naftové (vznětové) motory pro nákladní automobily
D4 |
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s možností prodloužení výměnných intervalů, nahrazuje specifikace CCMC D1, D2 |
D5 |
- |
specifikace platná od roku 1990, motorové oleje pro přeplňované i nepřeplňované motory s nejvyšším zatížením s možností výrazného prodloužení výměnných intervalů tzv. SHPD oleje,nahrazuje CCMC D3 |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1996
Benzínové motory
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
|
A2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
B2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
Naftové motory pro nákladní automobily
E1 |
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1998
Benzínové motory
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
|
A2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
B2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
Naftové motory pro nákladní automobily
E1 |
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 1999
Benzínové motory
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
|
A2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
Naftové motory pro osobní automobily
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
B2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
Naftové motory pro nákladní automobily
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností prodloužení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API) |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 2002
Benzínové motory
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní benzínové motory |
|
A2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní benzínové motory |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní benzínové motory |
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny |
Naftové motory pro osobní automobily
- |
základní výkonová úroveň motorového oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
B2 |
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory osobních automobilů |
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory osobních automobilů |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené pro naftové motory osobních automobilů s přímým vstřikem paliva |
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny pro všechny typy naftových motorů osobních automobilů |
Naftové motory pro nákladní automobily
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro výrazně prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou určené zejména pro naftové motory nákladních automobilů splňujících EURO 2 a EURO 3 spolu s možností prodloužení intervalu výměny (komplex testů ACEA a API) |
Specifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů - ACEA 2004
Benzínové a naftové motory osobních automobilů
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou |
|
- |
motorové oleje s vysokou výkonovou rezervou a naftové motory s přímým vstřikem |
|
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s vysokou výkonovou úrovní a s prodlouženým intervalem výměny |
Benzínové a naftové motory osobních automobilů s novými typy katalyzátorů výfukových plynů (EURO 4)
C1 |
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s velmi nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu (preferuje např. FORD) |
C2 |
- |
motorové oleje s nízkou viskozitou a třením, s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. PSA) |
C3 |
- |
motorové oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, síry a fosforu (preferuje např. Renault, Hyundai, MB ...) |
Naftové motory pro nákladní automobily
- |
standardní motorové oleje pro moderní naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro extrémní prodloužení intervalu výměny |
|
- |
motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro extrémní prodloužené intervaly výměn s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry a fosforu |
|
- |
motorové oleje pro naftové motory nákladních automobilů pro prodloužené intervaly výměn s nízkým obsahem sulfátového popelu, síry a fosforu |
Severní amerika
API (American Petroleum Institut)
ILSAC (International Lubricant Standardization and Approval Committee).
Výkonová klasifikace motorových olejů dle API
Benzínové motory
SA |
- |
neaditivované motorové oleje bez zvláštních požadavků na vlastnosti pro motory vyráběné v letech 1940-1950 |
SB |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1950-1960 se zvýšenými požadavky na termooxidační, protikorozní a protioděrové vlastnosti |
SC |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1967 pracující při středním a částečně zvýšeném namáhání, podporující tvorbu úsad a korozi, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, nízkoteplotním kalům, korozi, rezivění a opotřebení |
SD |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1968 se zvýšenými požadavky na olej, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám, korozi, rezivění a opotřebení a proti nízkoteplotním kalům |
SE |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1972 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, proti rezivění, korozi a opotřebení |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1980 včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1989 pracující za zvlášť nepříznivých provozních podmínek, včetně motorů používajících bezolovnatý benzín, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
|
SH |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1994 pracující v nejnáročnějších provozních režimech za vysokých otáček motoru, s přeplňováním a s prodlouženými intervaly výměn |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 1996 se zvýšenými požadavky (oproti API SH) zejména na odparnost a termooxidační stabilitu |
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné od roku 2000 s novými požadavky |
|
SM |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 2002 s novými požadavky |
Naftové motory
CA |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1940-1960, nepřeplňované, pracující s palivem s nízkým obsahem síry za mírných provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1949-1964, nepřeplňované, pracující s palivem s vyšším obsahem síry za ztížených provozních podmínek, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a proti korozi ložisek |
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné v letech 1964-1970, nepřeplňované až mírně přeplňované, pracující v nákladních automobilech a traktorech za podmínek mírných až těžkých, obsahují přísady proti vysokoteplotním úsadám a nízkoteplotním kalům, korozi a rezivění |
|
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1970, nepřeplňované až vysoce přeplňované, u nichž je důležitá vysoce účinná schopnost oleje potlačovat vznik opotřebení,koroze a vysokoteplotních úsad při používání paliva různých kvalit včetně vysokého obsahu síry, obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
|
CE |
- |
motorové oleje pro motory vyráběné po roce 1983, mírně až vysoce přeplňované, pracující ve ztížených podmínkách často při prodloužených intervalech výměn,obsahují kompletní soubor zušlechťujících přísad |
- |
(platí od roku 1994) nahrazuje klasifikaci CD, motorové oleje zejména pro terénní vozidla spalující paliva různé kvality |
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména americké konstrukce vyráběné od roku 1990 |
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové čtyřtaktní motory zejména rychloběžné a americké konstrukce spalující palivo s obsahem do 0.5% síry a pro motory splňující emisní limity |
|
- |
motorové oleje pro moderní vznětové naftové motory splňující emisní limity s prodlouženými intervaly výměn |
|
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2002 |
|
CI-4 PLUS |
- |
motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro motory vyráběné po roce 2004 |
ILSAC
GF-1 |
- |
API SH a další testy |
GF-2 |
- |
API SJ a další testy |
GF-3 |
- |
API SJ/SL a další testy |
GF-4 |
- |
API SM a další testy |
Ostatní svět
JASO (Japan Automobile Standards Organisation)
Global DHD (spolupráce ACEA, EMA (Engine Manufacturers Association, USA) a JAMA (Japan Automobile Manufactu-rers Association, Inc.)).
JASO
- |
standardní motorové oleje s vysokým TBN |
|
DH-2-05 |
- |
motorové oleje s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru |
DL-1-05 |
- |
lehkoběžné motorové oleje s viskozitní třídami SAE xW-20, xW-30) a s kontrolou obsahu sulfátového popelu, síry, fosforu a chlóru |
Global DHD
- |
motorové oleje pro naftové motory s vysokou výkonovou rezervou podobné ACEA E5 |
Výrobci automobilů
Specifickou částí norem pro hodnocení motorových olejů jsou požadavky a schválení významných výrobců automobilů. Zejména v Evropě je tato skupina norem nejsilnější.
VW
- |
benzínové motory, CCMC G5, ACEA A3-96 a další požadavky |
|
501.01/97 |
- |
benzínové motory, CCMC G4, ACEA A2-96 a další požadavky |
501.01/04 |
- |
benzínové motory, ACEA A3/B3-04 a další požadavky |
- |
benzínové motory, ACEA A3-96 a další požadavky |
|
- |
benzínové motory, ACEA A3/B4-04 a další požadavky |
|
- |
naftové motory, ACEA B3 a další požadavky |
|
503.00/99 |
- |
benzínové motory, A3-98 a další požadavky, prodloužený interval výměny |
503.01/00 |
- |
benzínové motory AUDI, speciální požadavky, A3-98, prodloužený interval výměny |
505.01/99 |
- |
benzínové motory a naftové motory s technologií �čerpadlo-tryska� |
505.01/05 |
- |
naftové motory všech typů, ACEA A3/B4-04 |
506.00/99 |
- |
naftové motory vyjma motorů s technologií �čerpadlo tryska�, prodloužený interval výměny, ACEA B4-98 |
506.01/00 |
- |
naftové motory všech typů, ACEA A1/B1-98 |
504.00/04 |
- |
benzínové motory, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny |
507.00/04 |
- |
naftové motory všech typů, ACEA A3/B4-04, omezení sulfátového popelu, prodloužený interval výměny |
Daimler - Chrysler
MB 227.0/1 |
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E1-98/B2-98 |
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E2-96 |
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E3/E5/E7 |
|
- |
nákladní automobily a autobusy, odpovídá přibližně ACEA E4-99 |
|
- |
nákladní automobily a autobusy, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu, ACEA E6 |
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 |
|
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4 |
|
MB 229.31 |
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu, síry a fosforu |
MB 229.5 |
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4-04 |
MB 229.51 |
- |
osobní automobily, odpovídá přibližně ACEA A3/B4/C3-04, omezení sulfátového popelu , síry a fosforu |
BMW
Longlife-98 |
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3 |
Longlife-01 |
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 a další požadavky |
Longlife-01 FE |
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4 a další požadavky, SAE 5W-30 |
Longlife-04 |
- |
odpovídá přibližně ACEA C3-04 a další požadavky |
OPEL
GM-LL-A-025/B 040 2095 |
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4, benzínové motory, prodloužené intervaly výměn a úspora paliva |
- |
odpovídá přibližně ACEA A3/B3/B4, naftové motory, prodloužené intervaly výměn |
PSA (Peugeot, Citroen)
Naftové motory
Fuel economy |
- |
ACEA C2-04, API SL/SJ a další požadavky |
Level 1 |
- |
ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a další požadavky |
Level 2 |
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky |
Level 3 |
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky, požadavky tvrdší než pro Level 2 |
Benzínové motory
Fuel economy |
- |
ACEA C2-04, API SL/SJ a další požadavky |
Level 1 |
- |
ACEA A1/B1-04 (A2/B2), C1-04, API SL a další požadavky |
Level 2 |
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky |
Level 3 |
- |
ACEA A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04, C3-04, API SL a další požadavky, požadavky tvrdší než pro Level 2 |
FORD MOTOR COMPANY
WSS M2C913-B |
- |
benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ILSAC GF-2/GF-3 Plus, ACEA A1-98/B1-98 |
WSS M2C917-A |
- |
naftové DI a TDI motory, SAE 5W-40, API SJ/CF, ACEA A3-96/B3-96/B4-98 |
WSS M2C929-A/930-A |
- |
benzínové motory, SAE 5W-30 a 5W-20, ILSAC GF-4 |
WSS M2C934-A |
- |
benzínové a naftové motory, SAE 5W-30, ACEA C1-04 |
Cummins
CES 20071 |
- |
požadavky obdobné jako API CH-4 |
CES 20072 |
- |
požadavky obdobné jako ACEA E3-96 |
CES 20075 |
- |
požadavky obdobné jako API CF-4/SG, CG-4/SH |
CES 20076 |
- |
standardní motorové oleje pro naftové motory se specifickými požadavky |
CES 20077 |
- |
požadavky obdobné jako ACEA E5-99 |
CES 20078 |
- |
požadavky obdobné jako API CI-4 |
DAF
HF-1 |
- |
požadavky ACEA E4/E5/E7, oleje s nízkou viskozitou spořící palivo |
HF-2 |
- |
požadavky ACEA E4/E5/E7, oleje pro prodloužené intervaly výměn |
MACK
- |
API CG-4 a další požadavky |
|
- |
API CH-4 a další požadavky |
|
- |
API CH-4 a další požadavky |
|
EO-N PREMIUM PLUS 2003 |
- |
API CI-4 PLUS |
MAN
270 |
- |
monográdní oleje, požadavky obdobné jako ACEA E2-96 |
271 |
- |
multigrádní oleje, požadavky obdobné jako ACEA E2-96 |
- |
požadavky obdobné jako ACEA E3-96/E5-99 |
|
- |
požadavky obdobné jako ACEA E4-99 |
|
M3477 |
- |
specifické požadavky, (ACEA E6-04) |
MTU
- |
oleje standardní kvality, API CF/CG-4/CH-4, ACEA E2-96 |
|
- |
oleje vysoké kvality, SHPDO, ACEA E3-96/E5-02 |
|
MTU Type 3 |
- |
oleje vysoké kvality, ACEA E4-99/E5-02 |
Oleje pro motory série 2000 a 4000
Oil Category 1 |
- |
minimální požadavky APU CG-4, ACEA E2-96 |
Oil Category 2 |
- |
minimální požadavky ACEA E3-96 |
Renault TRUCKS
RD |
- |
oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96 |
RD-2 |
- |
oleje pro standardní interval výměny, ACEA E3-96 a VOLVO VDS 2 |
RLD |
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E5-02, MACK EO-M Plus |
RLD-2 |
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E5-02 a VOLVO VDS 3, ACEA E7-04 a VOLVO VDS 3 |
RXD |
- |
prodloužený interval výměny, ACEA E4-99 a MACK EO-M Plus |
VOLVO
VDS |
- |
oleje s minimálními požadavky ACEA E2, API CD/CG-4 |
VDS-2 |
- |
ACEA E3-02, API CG-4 nebo ACEA E7-04, API CI-4 a lepší |
VDS-3 |
- |
ACEA E7-04, API CI-4 a lepší |
zdroJ: https://www.valar.cz