NÁPRAVOVÝ MODULÁTOR MERCEDES ACTROS 2535 6x2:

28.01.2009 20:32

  „ZMĚNĚNÉ CHOVÁNÍ BRZD - VYHLEDEJTE SERVIS“

Tento příspěvek není obrazem vyspělosti a obratnosti diagnostika ale spíše možností diagnostiky přístrojové a sériové neznačkové na vyhledávání závad a oprav mimo značkový servis.

Přístrojová diagnostika moderních nákladních vozidel dokáže poměrně přesně vyhodnotit závadu ve svých systémech. Zobrazí kód závady a může zobrazit i číslo náhradního dílu. Pokud známe kódy závad, můžeme si k tomu podle čísla přiřadit i vadný díl. Pokud je mezi těmito věcmi souvislost, jsme na dobré cestě k úspěšné opravě. Ve většině případech musí pak ale nastoupit diagnostika sériová, kterou si vadný díl můžeme otestovat a s naprostou přesností pak můžeme říci, ano tento snímač nebo akční člen je vadný. Totiž ceny některých dílů dosahují i několik desítek tisíc korun a tam by nějaká jistota být měla.

 

Podle kódu závady a čísla dílu se jedná o vadný nápravový modulátor.

Nápravový modulátor ovládá brzdy nápravy tlakem vzduchu. Má dva na sobě nezávislé brzdové kanály pro ovládání levé i pravé strany. Řídící jednotka modulátoru ovládá brzdový proces nápravy na základě informací získaných ze snímačů otáček kol, ze snímačů tlaku vzduchu v brzdovém potrubí a hlavně od příkazů přicházejících po datovém vedení od hlavního pedálového brzdiče. Řídící jednotka má k dispozici i informaci o opotřebování brzdového obložení, kterou předává i do jednotky servisního systému. Nápravový modulátor pro hnací nápravy má další připojení redundantního pneumatického brzdového okruhu, pro případ vypovězení elektroniky a dalšího ovládání brzd nápravy.

Dalo by se říci, že je vše jasné a závada odhalena. Pro prověření systému a pro doplňkovou kontrolu je potřeba tento díl právě z důvodu jeho ceny ještě jednou zkontrolovat a potvrdit tak hlášení přístrojové diagnostiky.

 

Sériová diagnostika:

Tady se dá říci už z jistotou kde je problém , dokonce jaký díl modulátoru je vadný. Poškozený je snímač tlaku levé brzdy hnací nápravy. Vyhodnocuje neexistující tlak.

 

Rozebraný modulátor je pouze z důvodu prezentace. V žádném případě ne z důvodu opravy. Díly brzdových soustav obsahující jakoukoli elektroniku se v žádném případě neopravují !!!

 

Rychlá kontrola po výměně modulátoru.

 

Pokud měníme komponent se stejným výrobním číslem, nemusíme se bát zařazení dílu do systému, nemusíme nic přizpůsobovat přes diagnostiku.

Pokud měníme díly modernější, z důvodu již nevýroby starých typů součástí ( týká se spíše modulátorů návěsů, kde se montovalo veliké množství typů). Pak musíme před demontáží ze starého modulátoru zkopírovat software. Po montáži pak vložit do modulátoru nového.

 

Závěr?             Někdy se prostě daří, někdy méně.

Vyhledávání

Kontakt

Jaroslav Hladik