SÉRIOVÁ DIAGNOSTIKA :
Výrazem sousloví sériová diagnostika se rozumí v automobilovém opravárenství vyhledávání závad přes řídící jednotku (řečeno zjednodušeně). Ve skutečnosti se jedná o kontakt buď testeru nebo počítače s řídící jednotkou vozu přes sériové rozhraní, (což je konektor sloužící právě pro toto propojení). Do let okolo roku 2000 měl každý výrobce nebo koncern svou vlastní diagnostickou zásuvku. Pro kontrolu emisí ve stanicích STK a pro rychlou kontrolu na silnicích se kterými se stále ještě počítá se sjednotili i diagnostické zásuvky. OBD zásuvka (On Board Biagnose – vstup na palubu diagnostiky, jinak pod názvem „CARB“ ). Umístěná dnes už v interiéru vozidla.
Sériová diagnostika umožňuje – na rozdíl od diagnostiky paralelní - přečíst paměť závad, vymazat ji, vyresetovat ŘJ do továrního nastavení, nastavovat jednotlivé hodnoty např. otáčky volnoběhu, škrtící klapku a pod, umožňuje také provádět test akčních členů a snímačů.
Sériová diagnostika je buď značková, tzn. že je vyrobena přímo na značku vozu, či na celý koncern. Nebo multifunkční, což znamená že podporuje komunikaci s více značkami. Výrobce takové diagnostiky ji pak dělí například na - osobní – nákladní – motorky. Nebo - evropské vozy – asijské vozy – atd. Pokud by jsme si pořizovali takovouto diagnostiku, musíme si uvědomit že nebude mít nikdy schopnosti a vlastnosti diagnostiky značkové.
Řídící jednotky v současnosti dokážou poměrně přesně lokalizovat závady ve svém systému. Stává se však že informace kterou dostávají od snímačů a akčních členů je zavádějící a Ř.J. pak vyhodnotí jinou závadu než je skutečnost. Na svědomí to má ve většině případech kabelové propojení nebo konektoroví spoj mezi řídící jednotkou a daným členem. Snímači nebo akčnímu členu pak chybí kostra nebo napájení. To stačí k tomu aby Ř.J. označila danou součástku jako vadnou. Vlastní diagnostika nebo čtečky chybových kódů nejsou uzpůsobeny k určení příčiny závady, ale pouze navádějí na provedení dalšího měření pomocí paralelní diagnostiky, který jako jediný nástroj zobrazuje fyzikální veličiny v jejich skutečné podobě.
Šestnácti pinový OBD konektor dnes používaný k sériové diagnostice. Najdeme ho v interiéru vozu . Připomínám že před lety 2000 používala každá automobilka svůj vlastní konektor, umísťovaný i v motorovém prostoru.
Jedna z prvních značkových diagnostik koncernu VWgrup VAG 1582